Metto qui un po di robetta nuova che ritengo sia di interesse per il nuovo nato!
The Aprilia Caponord 1200 will receive electronic damping adjustment, the Moto Guzzi Stelvio NTX will cost $15,990, the 76bhp Aprilia SRV850 scooter will come to America and Vespa will import the retro-futuristic 946, Piaggio Group told its dealers last week. The new models form part of a new push into the North American market that will also see an Advanced Design Center opened in Pasadena.
As fast bike enthusiasts, it’s that Aprilia Caponord and electronic damping adjustment news that’s most exciting to us. The Ducati Multistrada 1200, a direct rival, uses a similar arrangement, as does the Ducati 1199 superbike. 2013 will see a replacement for the RSV4, it’s logical that electronic damping control will make its way to that model as well.
Electronic damping adjustement works in concert with ride-by-wire throttles and other rider-aid electronics to configure a motorcycle on-the-fly for specific conditions. On the RSV4 right now, you can alter throttle response, power delivery and wheelie control settings on the move, while handlebar mounted + and – buttons allow you to quickly tweak TC settings for individual corners. On the Multistrada and Panigale, the suspension adjusts along with those variables for preset conditions like “road” and “track,” as well as user configurable presets. On the highway, you might soften the damping along with reducing the power and throttle response for higher economy then, at the touch of a button, firm all that up to attack a good off-ramp.
Ecco notate bene che Multistrada e Panigale permettono di scegliere tra condizioni prefissate e configurabili, mentre da quello che sono riuscito a torvare in giro per il web la Caponord si spingerà oltre con una centralina aggiuntiva (o un'evoluzione di quella aprc) che dialogherà con gli altri sistemi, e in base a carico/qualità del fondo/stile di guida scelto/livello di intervento/pneumatici deciderà le regolazioni delle sospensioni in tempo reale....
C'è da aspettarsi abs sulle sportive, tuono e rsv4, all'eicma 2012... almeno se non hanno dirottato tutti gli sforzi su Caponord, ma già la Tuono doveva vedere l'abs, visto che gli spazi e i collegamenti per i sensori ci sono tutti...
Poi quando arriverà la nuova rsv4 si avrà una moto pensata e pensante alla pista, un nuovo salto generazionale di elettronica...
L'innovazione è di casa a Noale! Il marketing invece è storia recente... si vedrà!
voi che avete avuto modo di vederla dal vivo (ccimia) vi tornano ste info circa l'elettronica delle sospensioni??